Αναπτυξιακές Γλωσσικές Δυσκολίες και μνήμη

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΓΔ,

girl under cherry blossom tree
girl under cherry blossom tree

Παιδιά με ΑΓΔ έχουν βρεθεί να έχουν δυσκολίες σε δραστηριότητες

εργαζόμενης μνήμης που σχετίζονται με την αποθήκευση και την επεξεργασία

της ομιλίας (Archibald & Gathercole, 2006˙ Weismer, Evans & Hesketh,

1999).

Μέσω της εργαζόμενης μνήμης έχουμε την ικανότητα να αποθηκεύουμε και να

χειριζόμαστε τις πληροφορίες για μικρές χρονικές περιόδους (Just &

Carpenter, 1992), ή με άλλα λόγια, ο συνδυασμός των ικανοτήτων

επεξεργασίας και αποθήκευσης ονομάζεται «εργαζόμενη μνήμη» (Weismer,

Evans & Hesketh, 1999). Αναλυτικότερα, η ικανότητα του να καταλαβαίνεις και

να παράγεις γλώσσα, εξαρτάται από την ικανότητα ενεργητικά να διατηρείς και

να ολοκληρώνεις γλωσσολογικό υλικό στην εργαζόμενη μνήμη. Γι’ αυτό και

ένας βασικός παράγοντας που συνεισφέρει στη μάθηση κατά τη διάρκεια της

σχολικής ηλικίας, είναι η ικανότητα στην εργαζόμενη μνήμη (Weismer, Evans

& Hesketh, 1999).

Το επίπεδο της εργαζόμενης μνήμης μπορεί να εξηγήσει τις ατομικές διαφορές

που παρατηρούνται στη μάθηση. Ειδικότερα, η φτωχή εργαζόμενη μνήμη

σχετίζεται με προβλήματα στην ανάγνωση, στα μαθηματικά και στην αντίληψη

της γλώσσας. Παράλληλα, η χωρητικότητα της εργαζόμενης μνήμης έχει

αποδειχθεί ότι προβλέπει, για το μέλλον, έναν αριθμό από λεκτικές ικανότητες

στους ενήλικες, συμπεριλαμβανομένου του επιπέδου αναγνωστικής

ικανότητας, του επιπέδου κατανόησης συντακτικά διφορούμενων προτάσεων,

την ικανότητα να μαθαίνουν λογοτεχνικές λέξεις (μέσω των συμφραζόμενων),

καθώς και την ικανότητα να εξάγουν συμπεράσματα (Weismer, Evans &

Hesketh, 1999).

Βιβλιογραφία:

Archibald, L. M., & Gathercole, S. E. (2006). Short‐term and working memory

in specific language impairment. International Journal of Language &

Communication Disorders, 41(6), 675-693.

Weismer, S. E., Evans, J., & Hesketh, L. J. (1999). An examination of verbal

working memory capacity in children with specific language impairment.

Journal of Speech, Language, and Hearing Research, 42(5), 1249-1260.