ΔΕΠ-Υ και γλωσσικές δεξιότητες
ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΔΕΠ-Υ)
4/21/20251 min read
Μεγάλη έρευνα (Sciberras et al., 2014) που εξέτασε τη συνοσηρότητα της
ΔΕΠ-Υ κυρίως με γλωσσικά προβλήματα αλλά και με άλλες δυσκολίες,
βρήκαν ότι το 42% των κοριτσιών και το 40% των αγοριών με ΔΕΠ-Υ έχουν
παράλληλα και γλωσσικές δυσκολίες. Σε ένα γενικό σχολείο το 17% των
παιδιών έχει γλωσσικές δυσκολίες. Φαρμακευτική αγωγή χρησιμοποιούνταν
από περίπου το 40% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ, ανεξαρτήτως αν είχαν
συνοσηρότητα με γλωσσική διαταραχή, ή όχι. Από τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ που
έχουν και γλωσσικές δυσκολίες, το 42% είχε παρακολουθήσει λογοθεραπείες.
Όπως είναι αναμενόμενο, τα παιδιά με ΔΕΠ-Υ που έχουν και γλωσσικές
δυσκολίες είχαν χειρότερη ακαδημαϊκή επίδοση από τα παιδιά που είχαν μόνο
ΔΕΠ-Υ. Τα παιδιά που είχαν τις περισσότερες γλωσσικές δυσκολίες ήταν αυτά
με μικτό τύπο ΔΕΠ-Υ (47%), στη συνέχεια τα παιδιά με υπερκινητικότητα και
παρορμητικότητα (36%) και τέλος τα παιδιά με μόνο συμπτώματα απροσεξίας
(33%).
Αυτά ήταν τα ποσοστά, συμπεριλαμβανομένου και των παιδιών που είχαν
συνοσηρότητα με διαταραχή αυτιστικού φάσματος. Ακόμα και όταν
εξαιρέθηκαν τα παιδιά που είχαν συνοσηρότητα με διαταραχή αυτιστικού
φάσματος το 38% των παιδιών με ΔΕΠ-Υ είχε συνοσηρότητα με γλωσσικά
προβλήματα, ανεξαρτήτως του φύλου τους. Σε ένα γενικό σχολείο το 17% των
παιδιών έχει γλωσσικές δυσκολίες.
Όπως και σε προηγούμενες έρευνες η ΔΕΠ-Υ από μόνη της αποτελεί
επιβαρυντικό χαρακτηριστικό για την ανάπτυξη γλωσσικών δυσκολιών, αλλά
ισχύει και το αντίθετο. Δηλαδή οι γλωσσικές δυσκολίες δημιουργούν τη
συμπτωματολογία της ΔΕΠ-Υ (Mueller, & Tomblin, 2012). Οι ερευνητές
καταλήγουν πως το ποσοστό των παιδιών με ΔΕΠ-Υ που έχουν και
συνοσηρότητα με γλωσσικά προβλήματα και καταλήγουν να φτάσουν στα
λογοθεραπευτήρια είναι μικρός και αυτό μπορεί να οφείλεται στο γεγονός ότι η
συμπτωματολογία της ΔΕΠ-Υ καλύπτει τα γλωσσολογικά προβλήματα. Πρέπει
λοιπόν, όταν εξετάζονται παιδιά με ΔΕΠ-Υ, να δίνεται προσοχή στις γλωσσικές
τους ικανότητες.
Βιβλιογραφία:
Mueller, K. L., & Tomblin, J. B. (2012). Examining the comorbidity of language
disorders and ADHD. Topics in Language Disorders, 32(3), 228.
Sciberras, E., Mueller, K. L., Efron, D., Bisset, M., Anderson, V., Schilpzand,
E. J., & Nicholson, J. M. (2014). Language problems in children with ADHD: A
community-based study. Pediatrics, 133(5), 793-800.
Επικοινωνία
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες.
Τηλέφωνο επικοινωνίας
2310927222
6949136428
Λεωφόρος Κωνσταντίνου Καραμανλή 88, Θεσσαλονίκη, 54644