Δυσκολίες παιδιών στην κοινωνικοποίηση και στην διαχείριση συναισθημάτων σε συνδυασμό με γλωσσικές διαταραχές.

ΣΥΜΠΕΡΙΦΟΡΑ, ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟΤΗΤΑ

boy in green sweater writing on white paper
boy in green sweater writing on white paper

Σε άλλες έρευνες, μετρήθηκαν οι δυσκολίες των παιδιών στους τομείς της

κοινωνικότητας και των συναισθημάτων, σύμφωνα με τους γονείς και τους

δασκάλους τους (Lindsay et al., 2007). Στην ηλικία των 8 και 10 ετών οι γονείς

των παιδιών με γλωσσικές διαταραχές ανέφεραν ύπαρξη κοινωνικο-

συναισθηματικών δυσκολιών σε ποσοστό πάνω από το 35% των παιδιών,

ενώ στην ηλικία των 12, σε ποσοστό 52%.Τυπικά υπάρχουν δυσκολίες στο

10% των παιδιών. Δηλαδή οι γονείς παιδιών με γλωσσική διαταραχή έχουν

μεγάλη πιθανότητα να θεωρούν πως το παιδί τους έχει κοινωνικο-

συναισθηματικές δυσκολίες, ενώ δεν έχει. Οι δάσκαλοι, από την άλλη,

βαθμολόγησαν μόνο το 17% των παιδιών με γλωσσικές δυσκολίες ως έχοντα

BESD. Οι δάσκαλοι, δηλαδή, λόγω της εμπειρίας τους δεν έβλεπαν κοινωνικο-

συναισθηματικές δυσκολίες τόσο συχνά σε παιδιά με γλωσσικές διαταραχές

αλλά και αυτοί θεωρούσαν πως υπάρχουν τέτοιες δυσκολίες σε μεγαλύτερο

βαθμό απ’ ό,τι υπήρχαν. Όπως αναφέρουν και οι συγγραφείς, παιδιά με

γλωσσική διαταραχή έχουν και χαμηλότερη επίδοση στα μαθήματα του

σχολείου όποτε και μεγαλύτερες πιθανότητες να εμφανίσουν εκεί εικόνα

κοινωνικο-συναισθηματικών δυσκολιών. Το εμμένον στο πέρασμα των

χρόνων πρόβλημα ήταν στη σχέση με τους συνομηλίκους, όπως κοινά

ανέφεραν γονείς και δάσκαλοι. Τέλος, οι συγγραφείς αναφέρουν πως οι

γλωσσικές δυσκολίες λειτουργούν ως ένα “τοίχος” που αποτρέπει την τυπική

ανάπτυξη της κοινωνικότητας και συμπεριφοράς, που αυτές με τη σειρά τους

θα προκαλέσουν συναισθηματικές δυσκολίες στις ηλικίες 8-12 ετών.

Βιβλιογραφία:

Lindsay, G., Dockrell, J. E., & Strand, S. (2007). Longitudinal patterns of

behaviour problems in children with specific speech and language difficulties:

Child and contextual factors. British Journal of Educational Psychology, 77

(4), 811-828.