Η σημασία της ακουστικής για τα δίγλωσσα παιδιά
ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ
4/21/20251 min read
Σε πολλές δυτικές χώρες, ακόμα και στην Αμερική το σύστημα αποτυγχάνει
να διδάξει τους δίγλωσσους μαθητές με αποτέλεσμα να έχουν χαμηλότερους
βαθμούς και μικρότερες πιθανότητες φοίτησης στο πανεπιστήμιο (Flores et
al., 2007). Παλαιότερες έρευνες, αλλά και νεότερες φανερώνουν τη σημασία
της καλής ακουστικής στο χώρο, για την επιτυχή κατανόηση της δεύτερης
γλώσσας. Ειδικότερα, για την καλή ακουστική στις σχολικές αίθουσες πρέπει
να υπολογίσουμε τον θόρυβο του περιβάλλοντος και τον χρόνο αντήχησης. Ο
θόρυβος του περιβάλλοντος είναι ο θόρυβος από άλλες τάξεις, από τη
θέρμανση και από τα διερχόμενα μέσα μεταφοράς. Σύμφωνα με την ASHA
(Crandell & Smaldino, 2000) ο θόρυβος του περιβάλλοντος δεν πρέπει να
υπερβαίνει τα 30dB. Ο χρόνος αντήχησης είναι ο χρόνος που χρειάζεται ο
ήχος για να φτάσει στην άλλη άκρη της τάξης και να γυρίσει πίσω στα αυτιά
των μαθητών. Όταν αυτός ο χρόνος είναι πολύ μεγάλος οι αντανακλάσεις των
προηγούμενων ήχων μπερδεύονται με τους νέους και δυσκολεύουν την
ακουστική αντίληψη. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι οι ανακλάσεις του ήχου
καταφτάνουν με καθυστέρηση στα αυτιά των μαθητών αυξάνοντας έτσι τη
φασαρία και κάνοντας πιο δυσδιάκριτη την ομιλία του δασκάλου. Σύμφωνα με
την ASHA (Crandell & Smaldino, 2000) ο χρόνος αντήχησης δεν πρέπει να
ξεπερνά τα 0,4s. Για να ελέγξουμε πόσο η φασαρία δυσκολεύει τη μάθηση
χρησιμοποιούμε τη σχέση που ονομάζεται «σηματοθορυβικός λόγος». Η
παράμετρος αυτή βοηθά στον καθορισμό της καθαρότητας του λόγου. Η
ένταση του ήχου της φωνής του δασκάλου σε dB μείον το θόρυβο
περιβάλλοντος σε dB, μας δίνει το SNR σε dB. Όσο μεγαλύτερο είναι το SNR
τόσο πιο ευδιάκριτη είναι και η ομιλία. Εάν το SNR είναι πολύ μικρό ή
αρνητικό τότε ο θόρυβος περιβάλλοντος επικαλύπτει τη φωνή του δασκάλου.
Όσο πιο μακριά βρίσκεται ο μαθητής, τόσο λιγότερο θα ακούει. Για κάθε
διπλασιασμό της απόστασης σε μέτρα από τη πηγή του ήχου, η ένταση του
ήχου μειώνεται κατά 6 dB. Σύμφωνα με την ASHA (Crandell & Smaldino,
2000) το SNR πρέπει να ξεπερνά το +15 dB.
Στην παραπάνω έρευνα (Tabri, Chacra & Pring, 2015) τα δίγλωσσα παιδιά
είχαν την ίδια ικανότητα ακουστικής αντίληψης με τα μονόγλωσσα παιδιά σε
ήσυχο περιβάλλον. Όταν όμως υπήρχε θόρυβος στο περιβάλλον, ή
χαμηλότερης έντασης ακουστικό μήνυμα, η απόδοση των παιδιών
χειροτέρευε. Είναι λοιπόν σημαντικό για να ελέγξουμε την ποιότητα του
μαθήματος που δέχονται τα δίγλωσσα παιδιά, να εξετάσουμε την ακουστική
της τάξης τους και τη θέση τους μέσα σε αυτήν. Δεν πρέπει όμως να ξεχνούμε
τη σημασία της οικογενειακής γλώσσας.
Βιβλιογραφία:
Crandell, C. C., & Smaldino, J. J. (2000). Classroom acoustics for children
with normal hearing and with hearing impairment. Language, speech, and
hearing services in schools, 31(4), 362-370.
Flores, B.B., Clark, E.R., Claeys, L., & Villarreal, A. (2007). Academy for
teacher excellence: Recruiting, preparing, and retaining Latino teachers
through learning communities. Teacher Education Quarterly, 34(4), 53-69.
Tabri, D., Chacra, K. M. S. A., & Pring, T. (2015). Speech perception in noise
by monolingual, bilingual and trilingual listeners. International Journal of
Language & Communication Disorders, 1-12.
Επικοινωνία
Επικοινωνήστε μαζί μας για περισσότερες πληροφορίες.
Τηλέφωνο επικοινωνίας
2310927222
6949136428
Λεωφόρος Κωνσταντίνου Καραμανλή 88, Θεσσαλονίκη, 54644