ΚΠΔΕ, ΔΑΔ και σχέσεις με συνομηλίκους

ΔΙΑΧΥΤΗ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ (ΔΑΔ), ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΠΡΑΓΜΑΤΟΛΟΓΙΚΗΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗΣ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ (ΚΠΔΕ)

4/21/20251 min read

girl covering her face with both hands
girl covering her face with both hands

Παιδιά με πραγματολογικές δυσκολίες έχουν αυξημένες πιθανότητες να

αναπτύξουν συμπεριφορικά προβλήματα (Miller et al., 2015). Εκτός από τις

εγγενείς δυσκολίες που έχουν τα άτομα με αυτισμό στην κατανόηση των

συναισθημάτων των άλλων, η εργαζόμενη ακουστική μνήμη δυσχεραίνει

ακόμη περισσότερο την επικοινωνία τους. Αυτό συμβαίνει διότι κατά τη

διάρκεια συζητήσεων είναι απαραίτητο να θυμόμαστε αυτά που έχουν

ειπωθεί, ώστε να μπορούμε να τα επεξεργαστούμε (βρούμε τι είναι σημαντικό

και τι όχι) και να απαντήσουμε κατάλληλα (Wang et al., 2017). Γι’ αυτό και

έρευνες έχουν βρει σύνδεση μεταξύ της γλωσσολογίας και της

πραγματολογίας και της εργαζόμενης μνήμης (Akbar, Loomis & Paul, 2013).

Επίσης τα παιδιά με αυτισμό έχουν και μειωμένες ικανότητες αφήγησης, όπως

αναφέρθηκε ήδη, έχουν δυσκολία να ξεχωρίσουν τις σημαντικές πληροφορίες

και συχνά ο λόγος τους δεν έχουν νόημα. Αυτές οι δυσκολίες προέρχονται και

από τη δυσκολία στο να αντιληφθούν το πραγματολογικό πλαίσιο και εξαιτίας

της δυσκολίας στη θεωρία του νου.

Γνωρίζοντας όμως το θεωρητικό πλαίσιο καταλαβαίνουμε πως απλές

τροποποιήσεις μπορούν να βοηθήσουν τη μνήμη και κατ’ επέκταση την

αντίληψη του παιδιού μέσα στο μάθημα. Πιο ειδικοί στόχοι που μπορούν να

δουλευτούν με θεραπευτές, αποτελούν η ανάπτυξη της θεωρίας του νου και

γενικότερα της πραγματολογίας και της μνήμης. Παρακάτω είναι μερικές

συμβουλές που μπορούν να ακολουθήσουν οι δάσκαλοι στα γενικά και ειδικά

σχολεία για να βοηθήσουν τα παιδιά με αυτισμό. Αυτές οι στρατηγικές είναι σε

συμφωνία με τις αρχές της σωστής διδασκαλίας ωφελώντας έτσι το σύνολο

των μαθητών.

Βιβλιογραφία:

Akbar, M., Loomis, R., & Paul, R. (2013). The interplay of language on

executive functions in children with ASD. Research in Autism Spectrum

Disorders, 7(3), 494–501. doi:10.1016/j.rasd.2012.09.001.

Wang, Y., Zhang, Y. B., Liu, L. L., Cui, J. F., Wang, J., Shum, D. H., ... & Chan,

R. C. (2017). A meta-analysis of working memory impairments in autism

spectrum disorders. Neuropsychology review, 27(1), 46-61.

Miller, M., Young, G. S., Hutman, T., Johnson, S., Schwichtenberg, A. J., &

Ozonoff, S. (2015). Early pragmatic language difficulties in siblings of children

with autism: implications for DSM‐5 social communication disorder?. Journal

of Child Psychology and Psychiatry, 56(7), 774-781.