Πως η ΔΕΠ-Υ μπορεί να επηρρεάσει την ακαδημαϊκή απόδοση; - Νηπιαγωγείο και ΔΕΠ-Υ.

ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΕΛΛΕΙΜΜΑΤΙΚΗΣ ΠΡΟΣΟΧΗΣ ΚΑΙ ΥΠΕΡΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ (ΔΕΠ-Υ)

4/21/20251 min read

child looking at map
child looking at map

Η διάσπαση προσοχής μπορεί να επηρεάσει τη σχολική επίδοση με

ποικίλους τρόπους. Καταρχήν, η ΔΕΠ-Υ ξεκινά να επηρεάζει τις ακαδημαϊκές

επιδόσεις από το νηπιαγωγείο. Στην προσχολική ηλικία τα νήπια μαθαίνουν

πολύ βασικές δεξιότητες, όπως το να προσέχουν τους δασκάλους τους, να

συνδιαλέγονται με συνομηλίκους τους και με ενήλικες, και να αποκτούν

βασικές μαθηματικές έννοιες και φωνολογική ενημερότητα (Lahey et al. 1998·

Spira & Fischel 2005). Τα νήπια με ΔΕΠ-Υ όμως, δυσκολεύονται να

κατακτήσουν όλες αυτές τις δεξιότητες και ξεκινούν τη πρωτοβάθμια

εκπαίδευση χωρίς την ανάλογη σχολική ετοιμότητα των συνομηλίκων τους

(Spira & Fischel 2005). Αναλυτικότερα, παιδιά προσχολικής ηλικίας με ΔΕΠ-Υ

φαίνεται να αντιμετωπίζουν δυσκολίες στη μνήμη, στο συλλογισμό τους, στις

ακαδημαϊκές δεξιότητες, στη νοητική ανάπτυξη και στις γενικές γνωστικές

ικανότητες. Επίσης, η δυσκολία στην πρώιμη ικανότητα προσοχής προβλέπει

αναγνωστικές ικανότητες ανεξάρτητα από την φωνολογική επίγνωση και τη

γνώση γραμμάτων.

Είναι σημαντικό να τονισθεί πως όσα παιδιά εμφανίζουν πρώιμα συμπτώματα

ΔΕΠ-Υ δεν σημαίνει υποχρεωτικά πως αυτό θα έχει επιπτώσεις στη σχολική

τους επίδοση. Σε έρευνα των Barke et al. (2005) φάνηκε ότι παιδιά

προσχολικής ηλικίας που είχαν έντονα πρώιμα συμπτώματα ΔΕΠ-Υ αλλά

είχαν κατάλληλη διαχείριση και στο σχολείο και στο σπίτι, δεν απέκτησαν

μαθησιακές δυσκολίες και σταδιακά τα συμπτώματα της ΔΕΠ-Υ περιορίστηκαν

σε πολύ μεγάλο βαθμό. Δηλαδή, το μέγεθος των προβλημάτων που θα

δημιουργήσει η ΔΕΠ-Υ εξαρτάται κυρίως από την ύπαρξη σωστής και

πρώιμης παρέμβασης ή όχι.