Στρατηγικές για Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές στην τάξη

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΓΔ,

selective focus photo of woman lifting child during daytime
selective focus photo of woman lifting child during daytime

Ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα παρέμβασης για την ενίσχυση της

εργαζόμενης μνήμης δημιουργήθηκε από τις Gathecole και Alloway (2008).

Αυτός ο οδηγός παρέμβασης λειτουργεί μέσα στην τάξη, με συνεργασία του

δασκάλου με τον μαθητή, με στόχο την αποσυμφόρηση της εργαζόμενης

μνήμης. Στηρίζεται σε εφτά βασικές αρχές:

1. Αναγνώριση των περιορισμών της εργαζόμενης μνήμης.

Όταν το παιδί δυσκολεύεται να ακολουθήσει οδηγίες, ή να γράψει

ολοκληρωμένες λέξεις και προτάσεις, πρέπει να αναγνωρίζεται ότι το αίτιο της

δυσκολίας είναι η μνήμη, οπότε ο μνημονικός φόρτος θα πρέπει είτε να

επαναλαμβάνεται συχνά, είτε να μειώνεται από τον δάσκαλο.

2. Παρακολούθηση του παιδιού.

Είναι σημαντικό να δίνονται διαδοχικά οι οδηγίες, ώστε να μην υπερφορτίζεται

η μνήμη.

3. Αξιολόγηση των δραστηριοτήτων που υπερφορτώνουν την μνήμη.

Είναι σημαντικό, ο βαθμός δυσκολίας να μην υπερβαίνει τις ικανότητες του

παιδιού. Μερικά παραδείγματα που δυσκολεύουν το παιδί είναι η κατανόηση

μεγάλων προτάσεων, ή η αντιγραφή μεγάλων προτάσεων από τον πίνακα.

4. Μείωση του μνημονικού φορτίου, αν χρειάζεται.

Αυτό μπορεί να επιτευχθεί με τη δημιουργία μικρότερων ενοτήτων, με

αντικατάσταση των μεγάλων ή δυσνόητων εννοιών, με σύνδεση των νέων

πληροφοριών με ήδη γνωστές πληροφορίες και με χρήση μνημονικών

βοηθημάτων.

5. Συχνή επανάληψη των σημαντικών πληροφοριών.

Επίσης το παιδί πρέπει να ενθαρρύνεται να ρωτήσει κάτι που δεν θυμάται.

6. Ενθάρρυνση της χρήσης μνημονικών βοηθημάτων.

Αυτά συμπεριλαμβάνουν αριθμομηχανές, προσωπικά ορθογραφικά λεξικά και

σημειώσεις.

7. Ανάπτυξη προσωπικών στρατηγικών από το παιδί.

Αυτό μπορεί να περιλαμβάνει οτιδήποτε μπορεί να βοηθήσει το παιδί να

ανταπεξέλθει, παρά τα προβλήματα στη μνήμη.

Βιβλιογραφία:

Gathercole, S., & Alloway, T. P. (2008). Working memory and learning: A

practical guide for teachers. Sage.