Τεχνικές που μπορεί να κάνει το παιδί με Αναπτυξιακές Γλωσσικές Διαταραχές.

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΓΔ,

boy holding Canon DSLR camera
boy holding Canon DSLR camera

Κατονομασία

Με σκοπό να βοηθήσουμε πιο αποτελεσματικά την επεξεργασία και την

κατανόηση προτάσεων, μπορούμε να μάθουμε στο μαθητή να χρησιμοποιεί

λεκτική πρόβα, δηλαδή, να επαναλαμβάνει από μέσα του ό,τι ακούει. Με

αυτόν τον τρόπο διατηρεί τα λόγια για περισσότερη ώρα στη μνήμη του και

συνεπώς έχει χρόνο να τα επεξεργαστεί (Montgomery, 2003).

Παράφραση

Η τεχνική της παράφρασης μοιάζει με την τεχνική της κατονομασίας, με τη

διαφορά ότι το παιδί αλλάζει ελαφρώς αυτά που ακούει. Μπορεί να

χρησιμοποιεί τη τεχνική της παράφρασης ταυτόχρονα με την ομιλία κάποιου

(αν κάνει αρκετές παύσεις) ή να τη χρησιμοποιεί σε δεύτερο χρόνο, είτε για

προφορικό λόγο, είτε για γραπτό. Συχνά χρησιμοποιείται για την καλύτερη

αντίληψη ενός γραπτού κειμένου. Με την τεχνική της παράφρασης η προσοχή

του παιδιού στρέφεται στα δικά του λόγια και στη δική του αντίληψη του

νοήματος. Τα θετικά της μεθόδου αυτής είναι πως μειώνεται ο όγκος του

γλωσσικού υλικού που χρειάζεται να διατηρεί στην εργαζόμενη μνήμη του για

να καταλάβει μία σύνθετη πρόταση. Επίσης, είναι πολύ βοηθητική και σε

περιπτώσεις απομνημόνευσης. Το αρνητικό είναι πως δε γίνεται πάντα εύκολα

και γρήγορα και ούτε είναι πάντα σωστή (Montgomery, 2003). Δηλαδή, μπορεί

να αλλάξει το νόημα καθώς θα παραφράζει το κείμενο και να το θυμάται

λάθος, όταν του ζητηθεί. Για τον παραπάνω λόγο, σε μικρές ηλικίες είναι καλό

να ελέγχεται ο τρόπος που παραφράστηκε το κείμενο, ώστε να αποφευχθούν

τέτοια λάθη.

Chunking

Είναι γνωστό πως ένα παιδί τυπικής ανάπτυξης μέχρι την ηλικία των 8,

μπορεί να κρατήσει στη μνήμη του πέντε (5) στοιχεία κατά μέσο όρο (± 2),

ενώ ένας ενήλικας επτά (7) στοιχεία κατά μέσο όρο (±2). Πάνω σε αυτό

στηρίζεται η τεχνική «Chunking». Σύμφωνα με αυτήν, το άτομο οργανώνει τις

πληροφορίες που έχει να μάθει, δημιουργώντας μεγάλα κομμάτια που

συνήθως τα συνδέει με πρότερη γνώση. Αυτή τη στρατηγική χρησιμοποίησε

ο Bolt (2007). Στην έρευνά του ο εξεταστής έλεγε αριθμούς στους

εξεταζόμενους. Άλλοτε οι αριθμοί παρουσιάζονταν ένας - ένας, άλλοτε σε

κομμάτια 2-3 αριθμών. Όταν ήταν σε κομμάτια ήταν πολύ πιο εύκολο να τα

θυμάται ο εξεταζόμενος.

Εναλλακτικά το chunking μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την εκμάθηση

μεγάλων κειμένων ιστορίας. Δηλαδή, κόβοντας το κείμενο σε κομμάτια, τα

οποία μπορούν εύκολα ν’ ανασυρθούν από την μνήμη, με την αναφορά μόνο

σε έναν σύντομο πλαγιότιτλο. Με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά με δυσκολίες

στην μνήμη θα μπορέσουν ν’ ανταπεξέλθουν καλύτερα στο σχολείο και ν’

αυξήσουν την απόδοσή τους. Αυτή η τεχνική μπορεί να χρησιμοποιηθεί και

για να μάθει το παιδί ευκολότερα μαθήματα απαιτητικά για τη μνήμη αλλά και

καθημερινές πληροφορίες όπως τα τηλεφωνικά νούμερα της οικογένειας. Τα

μειονεκτήματα του chunking είναι ότι δεν μπορεί να γίνει εύκολα ή αυτόματα

σε οποιαδήποτε πληροφορία προσλαμβάνει το παιδί και πως επίσης το παιδί

θα πρέπει να εκπαιδευτεί σε αυτό, ώστε να μάθει να χειρίζεται την τεχνική

μόνο του

Βιβλιογραφία:

Bolt, M. (2007). Instructor’s resources to accompany David G. Myers

Psychology.

Montgomery, J. W. (2003). Working memory and comprehension in children

with specific language impairment: What we know so far. Journal of

communication disorders, 36(3), 221-231.