Τι είναι διπλή ημιγλωσσία;

ΔΙΓΛΩΣΣΙΑ

4/21/20251 min read

four children standing on dirt during daytime
four children standing on dirt during daytime

Ο όρος διπλή ημιγλωσσία περιγράφει παιδιά που η κατάκτηση της μητρικής

τους γλώσσας διακόπηκε απότομα, κυρίως λόγω μετανάστευσης σε άλλη

χώρα και στο καινούργιο τους περιβάλλον η επαφή τους με τη δεύτερη

γλώσσα είναι ελλιπής. Ενώ επιστημονικά άρθρα (Τριάρχη-Hermann, 2000)

περιγράφουν αυτόν τον όρο, έχει εγκαταλειφθεί από τους περισσότερους

επιστήμονες του αγγλοσαξονικού χώρου. Σύμφωνα με την Τριάρχη-Hermann,

(2000), παρατηρείται μια επιβράδυνση στις γλωσσικές αναπτυξιακές

διαδικασίες και πολλές φορές υπάρχουν περιπτώσεις κατά τις οποίες δεν είναι

δυνατόν να επιτευχθεί η ολοκλήρωση της γλωσσικής ανάπτυξης. Σύμφωνα με

τους επικριτές του όρου «διπλή ημιγλωσσία» ο χαρακτηρισμός αυτός ανάγει

το φαινόμενο σε ενδογλωσσικό και όχι σε περιβαλλοντολογικό και δεν πρέπει

να χρησιμοποιείται για την περιγραφή μικρών παιδιών. Οι λόγοι που

εγκαταλείφθηκε είναι πως μπορεί να οδηγήσει τους δασκάλους να

διαμορφώσουν χαμηλότερες προσδοκίες από αυτούς τους μαθητές

προκαλώντας μία αυτοεκπληρούμενη προφητεία. Επιπλέον, παιδιά που έχουν

έρθει σε επαφή αργότερα με τη γλώσσα του περιβάλλοντος και έχουν

σταματήσει τη χρήση της πρώτης γλώσσας είναι λογικό σε καμία από τις δύο

γλώσσες να μην συγκρίνονται με τους μονόγλωσσους. Είναι, λοιπόν,

αναμενόμενο ένα παιδί που έχει αλλάξει γλώσσες να δυσκολεύεται, καθώς δεν

έχει την εμπειρία των συνομηλίκων του, αλλά οι ειδικοί είναι αισιόδοξοι πως με

χρόνο και ενίσχυση θα φτάσει σε αυτήν τη γλωσσική επάρκεια.

Βιβλιογραφία:

Τριάρχη-Hermann, Β. (2000). Η Διγλωσσία στην Παιδική Ηλικία. Μια

Ψυχογλωσσολογική Προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg, σ, 30, 250.