Τι είναι η Αναπτυξιακή γλωσσική διαταραχή; Σε τι οφείλεται;

ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΗ ΓΛΩΣΣΙΚΗ ΔΙΑΤΑΡΑΧΗ ΑΓΔ,

4/21/20251 min read

girl holding purple and green camera toy
girl holding purple and green camera toy

Η Αναπτυξιακή Γλωσσική Διαταραχή, ΑΓΔ, περιγράφει μια ομάδα ατόμων

που αποτυγχάνουν να αναπτύξουν τον λόγο σε φυσιολογικό ρυθμό και τα

προβλήματα του λόγου τους, μειώνουν την λειτουργικότητά τους. Tα παιδιά

αυτά δεν καταφέρνουν να φτάσουν το επίπεδο του λόγου των συνομηλίκων

τους στην ηλικία των 5 ετών. Αυτή η δυσκολία δεν οφείλεται σε ακουστική

βλάβη, νευρολογική βλάβη, γνωστικό έλλειμμα, μη επαρκή έκθεση στη

γλώσσα, ή κοινωνικοσυναισθηματική διαταραχή (πχ. αυτισμός) (American

Psychiatric Association, 2013).

Tα παιδιά με ΑΓΔ παρουσιάζουν καθυστέρηση ή απόκλιση από την

φυσιολογική ανάπτυξη της γλώσσας ενώ μπορούν να παρουσιάσουν πλήθος

διαφορετικών προφίλ. Τέλος, είναι πολύ συχνό, καθώς επηρεάζει το 7,4 του

γενικού πληθυσμού (Tomblin et al., 1997) δηλαδή, περίπου 2 παιδιά από τα

27 της τάξης. Παράλληλα, έχει βρεθεί πως το 19% των παιδιών με επίσημα

διαγνωσμένες μαθησιακές δυσκολίες έχει ΑΓΔ (Cortiella & Horowitz, 2014).

Οι αναπτυξιακές γλωσσικές διαταραχές έχουν αλλάξει πολλά ονόματα, εκ των

οποίων το τελευταίο ήταν, Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (SLI). Πολλές φορές

όμως, δεν διαγνώσκονται έγκαιρα, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στο

εξωτερικό. Πιο συγκεκριμένα, μεγάλα ποσοστά παιδιών και εφήβων που

δέχθηκαν υπηρεσίες ψυχικής υγείας, είχαν γλωσσικές δυσκολίες που δεν

είχαν διαγνωσθεί σε μικρή ηλικία (Cohen et al., 1998). Στην έρευνα που

αναφέρθηκε παραπάνω για τα παιδιά που παρουσιάζουν γλωσσικές

διαταραχές (Norbury et al., 2016), τα παιδιά με ΑΓΔ αποτελούν το κύριο

ποσοστό τους. Τέλος, το γεγονός πως δεν εντοπίζονται εύκολα και έτσι δεν

δέχονται την κατάλληλη βοήθεια, εντείνει τις δυσκολίες τους και τα αφήνει

ευάλωτα σε κοινωνικο-ψυχολογικές δυσκολίες.

Βιβλιογραφία:

American Psychiatric Association. (2013). Diagnostic and statistical manual of

mental disorders. BMC Med, 17, 133-137.

Cohen, N. J., Barwick, M. A., Horodezky, N. B., Vallance, D. D., & Im, N.

(1998). Language, achievement, and cognitive processing in psychiatrically

disturbed children with previously identified and unsuspected language

impairments. The Journal of Child Psychology and Psychiatry and Allied

Disciplines, 39(6), 865-877.

Cortiella, C., & Horowitz, S. H. (2014). The state of learning disabilities: Facts,

trends and emerging issues. New York: National center for learning

disabilities, 25.

Tomblin, J. B., Records, N. L., Buckwalter, P., Zhang, X., Smith, E., & O’Brien,

M. (1997). Prevalence of specific language impairment in kindergarten

children. Journal of speech, language, and hearing research, 40(6), 1245-

1260.

Norbury, C. F., Gooch, D., Wray, C., Baird, G., Charman, T., Simonoff, E., &

Pickles, A. (2016). The impact of nonverbal ability on prevalence and clinical

presentation of language disorder: evidence from a population study. Journal

of Child Psychology and Psychiatry, 57(11), 1247-1257.